Rejsebeskrivelser

Weekend i Atlanta

Efter små 4 timers flyvetur fra Las Vegas ankommer vi til Atlanta, Georgia en sen aften i juli. Vi har valgt at tage en weekend i Atlanta som afslutning på vores USA ferie. Vi tager en taxa fra lufthavnen til vores hotel. Hotellet (reklamelink) vi har bestilt er ikke specielt fancy, men helt okay og rent, og så kan vi gå rundt til det meste. Hverken min mand eller jeg har været i Atlanta før, så vi ved ikke helt, hvad vi skal forvente, men vi har en lang liste med ting, vi gerne vil se og opleve.

Dag 1 – Coca-Colas hjemby

Efter vi har spist morgenmad på hotellet, går vi ud i byen. Dagens første stop er World of Coca-Cola. Atlanta er Coca-Colas hjemby, så vi tænker det er passende at starte her. World of Coca-Cola er et interaktivt museum, hvor vi bliver klogere på historien om Coca-Cola, og hvordan det hele startede. Der er et rum om den hemmelige opskrift, et med gamle reklamer, og en biograf der viser en animeret film om produktion af Coca-Cola. Det bedste ved museet er, da vi kommer til rummet, hvor man kan smage sodavand fra hele verden. Det er bestemt ikke dem alle, der smager lige godt, men vi har det rigtig sjovt, mens vi går rund, og prøvesmager dem. Vi er stadig i tvivl om det var med vilje, at der næste ikke var brus i dem fra det afrikanske kontinent, eller om fontænen bare var løbet tør.

world of coca-cola

Det sidste stop på museet, er et stop, hvor man kan tappe sin egen cola, som man så får med hjem. Hele museet er ret poppet, men det er bestemt et besøg værd, og vi havde nogle rigtig gode og sjove timer derinde.

Go Braves

Efter besøget hos World of Coca-Cola går vi hen til Turner Field. Det er her Atlantas baseball hold The Braves holder til. Vi aner ikke noget om baseball, men da det er juli måned, er det en af de eneste amerikanske sportsgrene, der er på programmet. Vi går hen til billetlugen, og beder om to billetter. Der er billetter fra $14, men vi beslutter at gå all in, og vælger nogen rigtig gode pladser tæt på banen. De koster omkring $50 per billet.

amerikansk baseball

Ved indgangen til stadion bliver vi mødt af en mand, der skal kigge vores tasker igennem. Da vi har de helt nytappede Coca-Cola’er i glasflaske med os, tilbyder han at opbevare dem for os, da de ikke må være i tasken. Han spørger, hvor vi er fra, og da vi siger Danmark, lyser hans øjne op. Han siger, at vi må være dem, der kommer længst væk fra til dagens kamp, og han følger os hen til et lille kontor. Her får vi et diplom, da det er vores første Braves kamp. Derudover får vi Braves kasketter og skumhammere i gave, fordi vi kommer så langt vejs fra. Vi får virkelig den amerikanske gæstfrihed at føle. Vi finder vores pladser, og under kampen er der både kiss cam og andre aktiviteter og lege. Hver gang det er Braves tur, sidder alle tilskuere med deres skum hammere og hugger ud i luften. Det er virkelig en amerikansk oplevelse, som man kender fra filmene, og på trods af at Braves ikke vinder, er det en rigtig sjov aften!

baseball i atlanta

Dag 2 – På besøg hos et nyhedsmedie

Alle steder i Atlanta reklamerer de med byens akvarium, så vi beslutter os for at besøge det. Det er et fint akvarium, men man skal nok have haft børn med for, at synes det var besøget værd. Vi var i hvert fald ikke specielt imponeret. Men vi brugte da en times tid derinde, og det gav os ly for den regnbyge, der lige kom, da vi var foran akvariet.

akvarium atlanta

Efter besøget på akvariet bevæger vi os videre mod CNN. Her skal vi på en rundtur rundt i TV-stationens hovedkvarter. Det er en fin, om end noget overfladisk, rundvisning. Vi får set journalisterne på arbejde, kommer igennem et TV-studie, og ser hvordan vejrudsigten bliver optaget, inden turen ender i en kæmpe CNN souvenirbutik.

besøg cnn

Vi spiser frokost på en sportsbar i byen, inden vi går hen i den olympiske park, hvor en masse børn på summer camp leger i springvandet. Her sidder vi lidt og slapper af, og kigger på alle de folk der kommer forbi. Vi køber et par subways sandwich, som vi tager med tilbage til hotellet.

atlanta springvand

Dag 3 – En dag i Stone Mountain

Næste dag har vi aftalt med en taxachauffør at han skal hente os kl. 9.30. Han kommer til tiden, og vi begiver os mod Stone Mountain. Det tager ca. 35 min, at køre derud fra vores hotel i Atlanta. Han sætter os af ved billetkontoret, og vi aftaler, at han skal hente os igen 12 timer senere.
Vi køber nogle kombinationsbilletter, der giver adgang til et par forskellige aktiviteter. Den første aktivitet er en svævebane, der skal transportere os op til toppen af Stone Mountain. I løbet af et øjeblik er vi nået toppen.

atlanta svævebane

Da vi ankom til parken, lige da den åbnede, er der ikke mange andre end os. Vejret er skønt, og vi går rundt oppe på stenen, mens vi nyder udsigten. Kigger man mod sydvest kan man se Atlantas skyline i det fjerne. Oven over os flyver en kæmpe ørn rundt. Efter en halv times tid på stenen, begynder vi at gå ned af. Vi er lykkelige over, at vi huskede et par vandflasker. Formiddagsolen brager, og det begynder at være en varm fornøjelse. På vej ned af stenen møder vi flere, der er på vej op til fods.

atlanta skyline

Da vi kommer ned fra stenen, kører vi med et lille tog, som tager os hele vejen rundt om stenen. De andre mennesker i parken virker til at være amerikanere på ferie. Efter den lille togtur går vi rundt i parken. Vi finder et sted at spise frokost, og bagefter besøger vi et lille museum, hvor vi ser en film og en mindre udstilling om arbejdet med at udhugge stenen.

stone mountain

God bless America

Det er ved at være aften, køber vi lidt snacks og drikkevarer, og finder en plads på plænen foran stenen. Der kommer flere og flere til, og efterhånden som mørket har sænket sig, er plænen helt fuld. Alle er klar til det lasershow, der nu skal vises oppe på stenen. Men inden showet starter, spilles nationalsangen, og folk står højtideligt med hånden på hjertet. Det er starten på et meget patriotisk lasershow, der handler om, hvor gode USA, og Sydstaterne især, er. Samtidig med lasershowet er der musik for fuld drøn, med sange der lovpriser USA. For os virker det meget mærkeligt, at man står og hylder de generaler, som kæmpede for at bevare slaverne, i et stort anlagt lasershow, men for amerikanerne handler det nok om meget andet.
Efter showet bliver vi hentet af chaufføren, og kørt tilbage til hotellet. Det har været en lang, men virkelig dejlig dag, og det føltes som om vi var de eneste ikke-amerikanske turister ved Stone Mountain den dag. Det har været rigtigt rart at opleve amerikanerne et sted, hvor der ikke er fyldt med internationale turister.

Dag 4 – Atlantas berømte bysbørn

Vores sidste dag i Atlanta skal bruges på at gå i fodsporene på nogen af byens berømtheder. Den første, vi går i sporene på, er forfatteren bag bogen Borte med Blæsten, Margaret Mitchell. Vi besøger et lille museum, der er beliggende i et hus, hvor Mitchell boede, da hun skrev den verdensberømte bog. Det er desværre ikke originale, men i stedet tidstypiske, genstande på museet. På museet fortælles lidt om Mitchells betydning for byen, og hvordan bogens tilblivelse gik til. Inden vi går videre køber jeg noget typisk sydstats julepynt – bomuldsengle.

margaret mitchells hjem

Fra forfatter til borgerrettighedskæmper

Efter besøget på Margaret Mitchells House Museum, er det nu tid til at følge et andet bysbarn. Nu skal vi gå i fodsporene på Martin Luther King Jr. Området vi bevæger os i på vej derhen ser slidt og forladt ud. Mange af bygningernes vinduer er smadret, og der står rustne gamle biler rundt omkring.

telefonboks atlanta

Vi når op til kirken, hvor Dr. King Jr. i en årrække var pastor, men vi nøjes med at se den udefra. Derefter går vi op til Martin Luther King Jr. National Historic Site Visitor Center. Det er et fint og informativt museum, dog lidt gammeldags. Bagefter går vi hen til hans grav og den evige flamme, der skal symbolisere det fortsatte arbejde med at nå drømmen om en verden med fred, retfærdighed og lighed for alle.
Vi finder en lokal restaurant inden vi tager tilbage på hotellet. Vi skal til at tage afsked med Atlanta.

den evige flamme

På gensyn Atlanta

Det har været nogle virkelig fede dage i byen. Vi er på én gang kommet tættere på amerikanerne, men samtidig er der også mange ting vi ikke forstår.
Vi fik set rigtig meget af det vi ville, og vi kan tage hjem fra vores weekend i Atlanta mange oplevelser rigere. Især Stone Mountain og baseball kampen er oplevelser vi vil se tilbage på med et stor smil. Det lykkedes os til gengæld ikke at opstøve en eneste fersken i staten, der ellers kalder sig Peach State. Det må blive næste gang….